Pages (2): « First « 1 [2] Last » Post Reply  Post Thread 

Niqab: Antara Adat dan Ibadat
Author Message
Zahar
Ahli Baru
**


Posts: 32
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #11
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

perbahasan berniqab...
takde ke pasni nak buat perbahasan berjubah lak?
jubah:antara adat dan ibadat.
huhu...

07-12-26 10:12:06
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
balqis faisya
Ahli Baru
**


Posts: 27
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #12
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

salam...
bg sy msing2 ada hak...terpulang pd individu 2 sndri...nak bniqab @ x.yg pnting niatnya x tersasar dr jalan yg hak...klu on off pkai niqab ni x terasa terfitnah ker?bak kata admin..fitnah ape plak yg akan timbul dgn akhwat yg bt cm2.ke ustz2 je yg pk lelebeh?

Rasanya kalau on-off niqab ni, tak mcm terfitnah ke? Kalau nak kata akhawat arab ni diorang tak pandang... lagilaa akhawat Malaysia ni diorang tak pandang. iqtibas dr lagu:siapa bilang gadis melayu x menawan x menarik hati tiada memikat??

sy rasa saudara admin kna blaja utk memikirkan bagaimana diri dia klu dia berada ditempat akhwat skrg?jgn marah la ye

08-02-06 01:02:37
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
jiwa
Ahli Baru
**


Posts: 59
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #13
RE:  Niqab: Antara Adat dan Ibadat

hurul_lia Wrote:

dgn tegasnyerr bg kite..tiade niat lain melainkan ia sunnah para isteri RasulAllah..



bagi aku la....mngkn sesetgh je yg pikir cam tu...

tp btul gak kata ust zaki tu..kekedg tu depan arab ok je..pastu nmpak ikhwah,,bukan main jaga lagi...kne muhasabah...

tapi yg kat ARMA tu..aku rase cam bagus n cam x bagus je...yer la..diorg mmg niat nk jaga kawasan ARMA tu..tp ingt akhawat pon ada hak jugautk diorg jaga hak diorg...ape la salah nye diorg pakai mase nk masuk dalam...xkn arab pak guard x knal diorg.......

p?s : mcm2 dunia sekarang nieee:)


~~HIDUP MESTI CERIA~~
08-02-11 01:02:58
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
Srikandi Islam
Ahli Baru
**


Posts: 21
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #14
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

salam..
isu berniqab ni bukan bende baru yang nak diperkatakan..ape2 pun jauh dari sudut hati kami akhawat-akhawat yang berniqab ni disertai dengan niat kerana itu sunnah isteri-isteri nabi..ana tak nafikan ade je yang tak berniat ke situ..ape2 pun semuanya kembali pada diri kite sendiri..kadang-kadang kesalahn yang dilakukan oleh sebahagian kecil sje,tapi memberi kesan kepada yang ramai..berbalik pada persoalan akhawat yang balik ke malaysia tak pakai niqab,mungkin mereka ade sebab mereka yang tersendiri...faktor keluarga banyak jugak boleh menyebabkan akhawat tak dapat nak mengekalkan niqab mereka..suasana masyarakat di malaysia jugak tak same dengan suasana masyarakat di sini..di malysia akhawat yang berniqab dipandang agak ganjil dan janggal..yang benar2 kuat sje mampu untuk mempertahankannye..pe2 pun ana harapkan akhawat yang berniqab sekalian memakai niqab atas niat ibadah bukan satu adat,dan doakanlah akhawat-akhawat yang berniqab disini antara golongan yang diberi kekuatan untuk mengekalkan pemakaian niqab mereka walaupun bila dah pulang ke tanah air nanti..:cool:

08-02-13 11:02:26
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
hurul_lia
Ahli Baru
**


Posts: 59
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #15
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

...betullah aper kate jiwa tuh...dan aper kate sume betullah..pndgn masing2..
peraturan arma macam itu ikut jeklah..takkan kite sampai nak gaduh baling2 kerusi dgr guard arab lak kat situ kan..hehehe..tggu Pmram ambik alih arma tuhlah insyAllah sume kembali seperti base..
tp sume kenelah maklum..semua yg pakai niqab ni taklah sempurna..mereka ade kelemahan masing2..cumenyerr kite bersyukur sajeklah ader yg masih nak menegakkan sunnah nih...
..walaumacamner pon guys..thinking positif..Islam is Global...

08-02-15 03:02:42
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
Admin
Administrator
*******


Posts: 168
Group: Administrators
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #16
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

1. Isu fitnah ni tolak tepi
2. Isu adat atau ibadat tolak jauh2
3. Sape nak pakai, pakai. Sape tak nak sudah. Sape nak On Off ok gak per..


08-02-22 11:02:44
Send the author an email Send the author a private message Visit authors website Find all posts by this author Quote this message in a reply
Zahar
Ahli Baru
**


Posts: 32
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #17
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

admin ni mcm nak end this diskusi jek....
huhu...

08-03-24 04:03:25
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
akulah
Ahli Baru
**


Posts: 1
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #18
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

salam satu tajuk perbincangan yang menarik
:)..saya tringat satu kitab yang di baca...fenomena niqab...

bagi saya niqab adalah dianatra perkara yg khilafiah....padanya terdapat pelbagai hukum..dan bagi saya perkara khilafiah itu terpulang pada individu sendiri...selagi mana ia masih dlm orbit syarak...dan yg paling penting kita bertegas dlm perkara pokok..

saya terbaca perbahasan ulamak,dan saya amat terarik dgn pandangan yusuf Qardahawi

baginya hanya 2 hukum
1) wajib
2) sunat

wajib

mafhumnya apabila kejelitaan seseorang wanita itu menjadi fitnah kpd masyarakat..sehingga berlaku kerosakan pd masyarakat...


sunat
hukim memakinya bila dia berniat untuk mengambil hukm sunat..tp bukan lah maksudnya boleh berbuat sesuka hati sama ada on @of..maka si pemakinya perlu menjaga nya jgn smpi jd fitnah..

yusuf qardahwi berpadangan kejelitaan sesorang bukan lah sama pada pandangan semua orng....


dan sekirang bertembung diantara perkara yg wajib dan yg sunat maka yg man yg perlu di dahulukan
sekiranya bertembung dgn perintah suami yg menyuruh membuka dan dgn perintah sunat?????


tidak semua amalan sumat yg dapat kita istiqamahkan begitu juga amalan berniqab...
.bukan kan berubah nya hukum berbahnya suasana...selagi mana ia tidak bertentang dgn syariat...

saya yakin ramai yg cuba untuk istiqamah..tetapi ada yang lebih awla yg perlu di utamakan..sekadar menyinggah...

jgn terlalu syadid dan jgn terlalu mudah dalam menghukum

mgkn amalan niqab ni perkara sunat yg orng nampak yg tidak mampu untuk di istiqamahkan
bagaimana amalan sunat kita yg orng tak nampak yang tak mampu di istiqamahkan?????


bg yg berniqab jika kalian mampu istiqamah kan maka ia terlebih afdhal
bg yg membuka yg tak mampu istiqamah ia termasuk dlm perkara afdhal...meninggakan perkara yg lbh afdhal
ala kulil hal jgn sampai ampai dari perkara yg sunat bertukar kepada yg diharamkan..walualam sekdar menyinggah.

08-06-11 08:06:05
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
Nur Haziq
Ahli Baru
**


Posts: 1
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #19
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

Didalam hadis baginda sallallahu alaihi wasallam disebutkan:

عن سيدنا ابن عمر رضى الله عنهما أن النبي صلى الله عليه و سلم قال: لا تنتقب المرأة المحرمة و لا تلبس القفازين


Maksudnya: Diriwayatkan daripada Saidina Abdullah bin Umar radhiyallahu anhuma, Sesungguhnya Baginda Nabi sallallahu alaihi wasallam bersabda: Janganlah seorang wanita tersebut memakai niqab dan memakai sarung tangan ketika dalam keadaan ihram.

Disebutkan oleh Ibn Taimiyah rahimahullah : Hadis ini menjadi dalil bahawa wanita pada zaman Baginda sallallahu alaihi wasallam memakai niqab dan sarung tangan. Oleh sebab itulah baginda sallallahu alaihi wasallam melarang pemakaian tersebut pada ketika waktu menunaikan ibadah haji.

KESIMPULAN

Jika kita menilai dengan baik pendapat para ulama tersebut, maka jelas menunjukkan bahawa niqab adalah sesuatu yang dituntut di dalam Islam. Cuma perlu difahami, bukanlah saya bertujuan untuk menyuruh semua wanita memakai niqab secara total. Amalkan berdasarkan kemampuan kita. Jika wanita tersebut merasakan bahawa jika dia tidak memakai niqab maka ianya akan menjadi lebih bahaya dan fitnah(manusia akan memandang kepadanya dengan syahwat),maka wajib baginya memakai niqab. Tetapi jika dia merasakan bahawa tiada masalah jika dia tidak memakai niqab, maka tidaklah menjadi dosa jika dia tidak memakai niqab sekalipun. Mereka boleh mengunakan sebahagian pendapat yang dipegang oleh ulama bermazhab Syafie yang mengatakan bahawa ianya merupakan Sunnah.

Wallahu a’lam

Rujukan:

Mausu’ah Kuwaitiyah jilid 41 mukasurat 134

Mausu’ah Yusufiyah oleh Syiekh Doktor Yussuf Khattar hafizahullah mukasurat 605-610

11-02-13 06:02:36
Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
ummuamni
Ahli Baru
**


Posts: 1
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #20
RE: Niqab: Antara Adat dan Ibadat

Salam....
saya adalah antara isteri yang diminta oleh suami untuk memakai niqab.belum lagi memulakan kerana rasa ragu2 dan tidak tahu untuk memulakan.adakah dengan permintaan suami saya itu saya telah diwajibkan untuk memakainya?dan bolehkah saya memakai niqab sedangkan saya berseluar panjang longgar dan memakai baju labuh?rata2 saya lihat wanita berniqab ini hanya berjubah sahaja.suami saya juga meminta saya mengenakan niqab hanya ketika kami berada di tempat yang asing sahaja contohnya pergi membeli belah atau outing ke mana2 tapi pergi ke tempat kerja atau berada bersama jiran di rumah tidak perlulah memakai niqab.apa pendapat admin dalam hal ini?adakah saya telah merosakkan identiti perempuan berniqab dengan amalan seperti itu?

11-06-09 03:06:49
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
Pages (2): « First « 1 [2] Last »

Post Reply  Post Thread 

View a Printable Version
Send this Thread to a Friend
Subscribe to this Thread | Add Thread to Favorites
Rate This Thread:

Forum Jump: