Post Reply  Post Thread 

Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??
Author Message
Dr Azhari
Ahli Baru
**


Posts: 7
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #1
Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

Assalamualaikum wbt

tibe2 terpikir 1 soalan..ikhwah bila dok mesir lama2 slalunye makin 'membesar'..nape agaknye? Toungue

adakah fungsi fisiologi badan disertai dengan faktor2 luaran sprt perubahan hormon dan kalendar fisiologi badan memangkin satu reaksi rembesan hormon2 tumbesaran dan pengumpulan lemak?

ataupun sekadar satu gejala fisiologi yang menimpa lelaki selari peningkatan usia?

ataupun naluri kebapaan akibat rembesan Prolactin Hormone menjadikan lelaki2 secara tidak sedar menukarkan penampilan fizikal badan ke arah kebapaan?

atau lelaki bila smpi mesir slalu makan banyak dan kurang bersenam dan bekerja?

atau faktor keberkatan Bumi Anbia menjadi penyebab?

Hmmmmmm...Rolleyes

Any comment???Big Grin

10-02-13 06:02:07
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
Admin
Administrator
*******


Posts: 168
Group: Administrators
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #2
RE: Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

Kira normal ape.. kalau mengecil pulak kang.. tak normal plak..


10-02-14 05:02:31
Send the author an email Send the author a private message Visit authors website Find all posts by this author Quote this message in a reply
MAHA
Ahli Baru
**


Posts: 2
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #3
RE: Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

org kata gemuk tu sihat...org kata la...ngeh2

dr.Azhari, tinggi ny ilmu enta...ana x sehebat enta & byk ny ilmu Allah yg ana blom blja lg...=p

pape pn...mari gemuk kn roh kita dgn amal soleh...:)

10-02-15 06:02:59
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
aminsailan
Ahli Baru
**


Posts: 7
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #4
RE: Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

opppsssss...

bukan takat ikhwah jer...

akhawat pOn apa kurangnye...

tapi Insyallah semua tu mungkin faktor keberkatan yang dapat kat bumi anbia ni... Tapi yg ana dapat sebaliknya, orang kata ana ni makin kurus la pulek... :P

p/s : akhawat jgn marah pulek..huhu...

10-02-17 02:02:29
Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
Dr Azhari
Ahli Baru
**


Posts: 7
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #5
RE:  Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

Admin Wrote:

Kira normal ape.. kalau mengecil pulak kang.. tak normal plak..


membesar xpe..mmg normal..but obesity is something different..you see, there are physiological changes occur for example you tend to lengthen, your face tend to increase its degree, your brain grows postero-superiorly, and many other proof of growth..on the other hand, obesity occurs when you have a body weight heavier than what you should ideally have based on your height..

maybe it's something physiological, or maybe it isn't so..if it's physiological then it's fine..but if it's a pathological behavior, then we must see to the cause and do something about it..

what do you all think??

p/s : pahe dok ni?

10-02-19 01:02:28
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
aman
Ahli Baru
**


Posts: 4
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #6
RE:   Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

Dr Azhari Wrote:


maybe it's something physiological, or maybe it isn't so..if it's physiological then it's fine..but if it's a pathological behavior, then we must see to the cause and do something about it..

what do you all think??

p/s : pahe dok ni?
overweight or underweight is a destiny from God, how we might change it if he was destined way since before he was born .. kalo hok nie pon tak pahe .. muskilah dr ...

Allah does not change the human fate unless he changes himself, but these too are destined by Allah , including this obesity problem .. jelas kot :rolleyes:

10-02-21 02:02:52
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
Dr Azhari
Ahli Baru
**


Posts: 7
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #7
RE: Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

takdir mmgla..kalo kite demam, sakit semua pon takdir ketentuan Allah SWT..tiadalah niat di hati ini utk menyalahkan Allah atas apa yg berlaku..tp jgn lupe Allah jge xciptakan sstu tnpa asbab kecuali atas izinNya..

bukan utk memburukkan mana2 pihak, tp mungkin juga gaya hidup mahasiswa azhari yg sebabkan kegemukan..& gemuk ni kalo terlampau akan bahayakan kesihatan..mcm2 penyakit blh jd..maka mencegah lbh baik drpd mengubati..kalo kite ada kemampuan utk cegah gemuk drpd berlaku,kita kne usaha sedaya upaya kita..kalo Allah nk bg jgk sakit tu semua Hak Allah sbg Tuhan kita..am i right bout this?

yg penting sx bkn nk sebot sape gmok sape kuros n banding2kn antra kite, tp nk cr sbb & kalo dpt selesaikan probs..

mgkn ade yg kurang stuju dgn pndgn ana, tp sbg sorg bakal doktor Muslim Insya Allah, bkn stkt kesihatan rohani je kne jaga, kesihatan fizikal masyarakat pon kne titik beratkan..kami doktor lbh berharap spy kami x diperlukan oleh sesiapa, coz bila doktor x diperlukan, itu bermaksud xde la org sakit kt dunia ni..

10-03-03 12:03:22
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
jiwa
Ahli Baru
**


Posts: 59
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #8
RE:  Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

Dr Azhari Wrote:



tp sbg sorg bakal doktor Muslim Insya Allah, bkn stkt kesihatan rohani je kne jaga, kesihatan fizikal masyarakat pon kne titik beratkan..kami doktor lbh berharap spy kami x diperlukan oleh sesiapa, coz bila doktor x diperlukan, itu bermaksud xde la org sakit kt dunia ni..


ni yang bgus...doktr blh merawat penyakit rohani & fizikal...kire ada nilai tambah belajar kt sni...amiinnn...mudah2an berkat semua pljr2 yg menuntut agama...


~~HIDUP MESTI CERIA~~
10-03-16 11:03:42
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
usul_cairo
Ahli Baru
**


Posts: 37
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #9
Exclamation  RE: Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

[/quote]kami doktor lbh berharap spy kami x diperlukan oleh sesiapa, coz bila doktor x diperlukan, itu bermaksud xde la org sakit kt dunia ni..[quote]

wahai para doktor, usahlah berharap begitu..

kerana perlunya para pesakit kepada anda semua adalah kerana adat manusia dalam mencari sebab untuk memulihkan sakit.. bukan kerana suatu kelaziman akal atau kemestian yang hakiki...

menurut Imam Bajuri di dalam "at-Tuhfah" (maksudnya) :
"barangsiapa yang beriktiqad sedmikian (sesuatu perkara seperti api itu memberi kesan rasa panas kepada sesuatu yang lain adalah secara talaazum aqli - kemestian logik akal - di mana akal tidak boleh menerima jika ianya tidak berlaku seperti itu) , dia (boleh dihukumkan sebagai) kafir.. kerana mereka juga akan mengingkari mukjizat para anbiya' " tamat.

berharaplah, sekalipun mereka memerlukan anda semua, itu hanya sebagai tanda usaha mereka dalam mencari penawar.. hakikatnya, berharaplah agar mereka sentiasa memerlukan Allah dalam mencari penawar..

mengenai "coz bila doktor x diperlukan, itu bermaksud xde la org sakit kt dunia ni..",

sungguh menyalahi realiti..

akan timbul juga persoalan, "kalau ada orang sakit pun, memang doktor diperlukan ke? " (hasil daripada kaedah mafhum mukhalafah)

sudah tentu jawapannya sebagaimana di atas..
perlunya orang sakit itu kepada doktor adalah kerana adat mencari penawar..

maaf, semakin jauh daripada tajuk asal..

peringatan bersama untuk diri saya, dan saudara saudari yang membaca..

"jika dunia perubatan itu umpama bahtera dan para doktor adalah nakhodanya..
Jika dunia Islam itu umpama bahtera dan para ulama adalah nakhodanya...
Saya percaya bahawa bahtera akidah itu jauh lebih pantas daripada sains pujaan dunia.. "



java script:addsmilie(':(');
[align=justify]

10-03-18 01:03:45
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply
johnbean
Ahli Baru
**


Posts: 3
Group: Registered
Joined: 2007-12-26
Status: Offline
Reputation:
Post: #10
RE: Kenape makin gemuk bila tibe Mesir??

Muslims believe the Koran was revealed to Allah repeatedly verbally to Muhammad by the angel Gabriel over a period of about 23 years from 610 AD, when he was forty, and ending in 632, the year of his death. The followers of Islam also believe that the Quran was memorized, recited and written by the disciples of Mohammed, after each revelation dictated by Muhammad.


iphone cases
10-12-31 09:12:15
Send the author an email Send the author a private message Find all posts by this author Quote this message in a reply

Post Reply  Post Thread 

View a Printable Version
Send this Thread to a Friend
Subscribe to this Thread | Add Thread to Favorites
Rate This Thread:

Forum Jump: